pátek 8. srpna 2014

Recenze na knihu: Obraz Doriana Graye

Originální název: Stories
Autor:
Oscar Wilde
Přeložila: J. Z. Novák

Počet stran: 245
Vydáno v ČR: 1952
Nakladatelství:  Lidové nakladatelství


Anotace:
Příběh s utopickými prvky se odehrává v 19. století v Londýně.
Jediná rozsáhlejší próza Oscara Wilda předvádí na fantastickém příběhu aristokrata, jemuž kouzelná moc propůjčila věčnou krásu a mládí, rozpor mezi morálkou a estetickým prožitkem - zatímco Dorian Gray zůstává stále dvacetiletý, jeho dokonalá podoba na plátně stárne a ohyzdí se podle toho, kolik dívčích srdcí zlomil a kolik nadějných mladíků přivedl do zkázy.
(zdroj: bux.cz)




Dneska jsem si pro vás připravila recenzi na knihu, kterou nenajdete na poličkách YA literatury ani tzv. červené knihovny. Obraz Doriana Graye pochází z pera anglického spisovatele irského původu Oscara Wilda, který mimo jiné patři také mezi známé prokleté básníky.

Jak pak vypadá kniha?
Já osobně jsem si knihu pořídila na antikvariátu za pár korunek, takže moje vydání je starší, tedy konkrétně z roku 1971. V té době tato kniha stála pouhých 20 korun, řekněte, nechtěli byste i dneska takovéto super ceny. (Jo, je mi jasné, že v té době byly platy o dost menší, ale přece jen...) Osobně mám klasické knihy raději starší, protože tak na mě může nějak zapůsobit. Nicméně pro ty, kdo by o knihu stály, ji před nedávnem vydalo nakladatelství Moba.


Písmena, odstavce, stránky, kapitoly...

Děj se odehrává v Anglie v 19. století. Oscar ve svém díle kritizuje anglickou společnost, takže není divu, že vydání této knihy bylo provázené nelibostí tehdejších kritiků.

Kniha je psaná v tzv. er formě a je uspořádána do dvaceti kapitol, z čehož některé z nich byly k dílu dodány až dodatečně. Spisovatel užívá spisovného jazyka někdy až archaického.

 

Příběh, děj, postavy... 

Celkově kniha moc děje nemá, hlavní zdroj napětí je niterní vývoj hrdiny, který se díky vlivu jeho přítele Henryho mění z hodného nezkaženého chlapce na zlého a sebestředného. Je tedy velmi zajímavé knihu číst a vidět jeho postupnou proměnu a snahu se zachránit.

 

Sečteno a podtrženo 
Kniha se mi četla opravdu dobře. Sice zde bylo pár míst, kde byly rozsáhlejší filozofické pasáže, které děj moc neposunuly, ale myslím, že to čtenář v klidu zvládne.

Pokud vás kniha moc nezaujala, ta velmi doporučují podívat se na stejnojmenný film, který byl podle knihy natočen. Sice se v něčem od sebe liší, hlavně ve filmu je vše vygradované do extrémů. Nicméně já také jako první viděla film a až to mě donutilo vzít do ruky i knihu a číst.

9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za komentář, vždy potěší!