Recenze na knihu: Život s hvězdou

Přeložila: ---
Počet stran: 159
Vydáno v ČR: 1964
Nakladatelství: Mladá fronta

Román vypráví o židovském úředníkovi, který se skrývá před transportem na předměstí a žije v očekávání nevyhnutelné smrti. V kritickém okamžiku se vzchopí a rozhodne se zápasit o svůj život.
(zdroj: databazeknih.cz)

Opět vám přináším recenzi na knihu, kterou možná můžete také nalézt na vašich maturitních seznamech. Je to knížka poměrně tenká, přibližně nějakých 160 stránek. Moje verze této knihy je paperbacková se žlutou židovskou hvězdou na přední straně s černým pozadím.

Celkově je příběh vyprávěn v ich formě, kdy hlavní postava je žid, který se vzdal šance na život a jen přežívá v rozbořeném domě. Proč by ho měl opravovat, když mu ho stejně jednou vezmou. Ztratil lásku a nemá za co bojovat. Mrzne a vyžívá z toho, z čeho se dá. Má však štěstí, protože lidé odcházejí do transportů, ale on pořád zůstává v Praze. Jednoho dne k němu přijde kocour, kterého pojmenuje Tomáš. Je to risk, jelikož domácí zvířata mají zakázané, stejně jako jízdu tramvají nebo některé ulice...

Abych pravdu řekla, tak kniha mě část bavila, nicméně to nic nemění na tom, že celkově příběh nemá žádný děj. Spisovatel zde popisuje život Roberta. Možná kdyby přidal nějaké více napínavé scény a akce. Určitě se najdou lidé, kteří by mi mohli namítat, že už příběh samotný je velmi drsný a krutý a já bych tam ještě něco přidávala. Jako samozřejmě to ti lidé neměli jednoduché a nepopírám, že bych jim přála ještě větší utrpení a tak dál. To rozhodně ne! Ovšem kniha by mě asi více bavila, kdyby přece jen byl do transportu poslán a spisovatel zde líčil i průběh života v koncentračních táborech. Což je téma, které mě poslední dobou dosti zajímá.

Bylo velmi zajímavé pozorovat postupný psychický vývoj hlavní postavy. Jak z naprosté odevzdanosti samotáře se postupně stává člověk, který hledá společnost. A nakonec i bojuje za svůj život!

7/10