Recenze na knihu: Marie Antoinetta: Raná léta ve Versailles

Překladatelka: Daniela Mičanová
Rok vydání (v ČR): 2012
Nakladatelství: Domino
Doba čtení: 24.8.2012-28.8.2012
Počet stran: 407
Knihu si můžete koupi na Arara.cz

Nejmladší dcera císařovny Marie Terezie byla od raného dětství vychovávána k tomu, aby pokorně naplnila politické ambice své matky. Netušila ovšem, jak záhy onen obávaný den nastane: francouzskému následníkovi ji zaslíbili již v deseti letech, a tímto aktem pro ni skončilo dětství. Versailleský dvůr měl o nevěstě budoucího panovníka velmi přesné představy, a tak se budoucí královna Marie Antoinetta učila jinak myslet, mluvit, líčit, oblékat a dokonce i chodit. Když se pak jako čtrnáctiletá dívka vydala v oslnivé ekvipáži na cestu k francouzským hranicím, provázely ji matčiny striktní pokyny stran manželské poslušnosti.
Ve Versailles mladá princezna brzy zjistila, že pod vší okázalostí, pozlátkem a svazující etiketou se skrývá svět rafinovaných intrik a mocenských bojů. Dvořané vykazovali překvapivě odtažitý vztah k hygieně, stárnoucí král upřednostňoval milenku před vládnutím a novomanžel věnoval veškerý čas lovu, řemeslu a jídlu, takže na plnění dynastických povinností se mu už nedostávalo sil. Houževnatá princezna se však nevzdala a krůček po krůčku se jí podařilo získat pozici první dámy francouzského dvora, jež jí právem náležela. Byla to však pozice nadmíru křehká…

Marie Antoinetta je moje oblíbená historická osobnost a po přečtení této knihy si ji klidně zařadím i mezi svoje nejoblíbenější knižní postavy. Tedy na pomyslnou horní příčku žebříčku nej. knižních postav spolu s Alicí a Bellou ze Stmívání nebo Katniss z Hunger games.

Na tuto knihu jsem čekala hodně dlouhou dobu, do seznamu knih, které s chci přečíst, jsem si ji zařadila někdy v zimě po shlédnutí filmu Marie Antoinetta (vážně doporučuji). Vyšla až v červnu a já si ji o měsíc později pořídila, nicméně ke čtení jsem se dostala teprve nyní.

Abych byla upřímná, prvotní nadšení ze mě opadlo, takže se mi do čtení knihy moc nechtělo. K tomu všemu je to docela tlustá kniha s malými písmenky a tvrdými deskami, a jak jsem se také později dozvěděla první díl z triologie! Ovšem troufám si říci, že po pouhých pár stránkách se mi nadšení vrátilo a já si v klidu dokázala představit, bych klidně dokázala přečíst i celou triologii. Kniha se čte opravdu velmi dobře, o tom také svědčí fakt, že jsem knihu měla přečtenou za 4 dny (i když jsem četla pouze tři). Ještě bych chtěla podotknout, že já nečtu zrovna rychle, průměrně velkou knihu jsem schopna louskat i týden.

Jak jsem se již zmínila, kniha se čte opravdu dobře. Nicméně nepotěší čtenáře, kteří si potrpí na akci a napětí na každé straně. Kniha spíše popisuje život ve Versailles i s jeho skandály a hříchy. Také autorka knihu natahuje na kdejaké maličkosti, uvažte sami, když už jste na 150 straně a Antoinetta ještě do Versailles ani nedorazila? To však na čtivosti knihy vůbec neubírá ba naopak. Je opravdu super přečíst si, jak to na dvoře mezi šlechtou chodilo, co se za jejím sňatkem s Ludvíkem skrývalo, že Marie Terezie svoji dceru považovala za pouhou figurku na šachovnici atd.

Několik postav jsem si velmi oblíbila. Jak už jistě z textu vyplývá, mám velmi ráda Marii Antoinettu. Taky si moje srdce jistým způsobem získal Ludvík August. V knize je tolik dalších postav, že jsem se v nich co chvíli ztrácela, to ovšem na kvalitě knihy nijak neubírá.

Takže pokud se zajímáte alespoň trochu o historii i pokud jste na toto téma zatím žádnou knihu nečetli, pouze uvažujete, toto je dobrá volba! I když je to první díl, kniha má konec, takže další číst nemusíte, jedno plus tak získáte, vyhnete se nešťastnému konci. Pokud vás číst nebaví, tak se mrkňete na film, je opravdu dobrý a jsou tam super písničky. Nicméně já se dalšího dílu nemohu dočkat, s postavami jsem se totiž velmi sžila!

A můj poslední bod! Ať si kdo chce, říká o Marii Antoinettě, co chce, já vím svoje. Ono chce dost odvahy vydat se ve 14 letech sama na cizí královský dvůr, kde se ani nemluví vaší rodnou řečí. Navíc když se od vás očekává, že dáte zemi dědice a to je váš manžel navíc velice nesmělý! A k tomu všemu jste ještě obklopeni samými falešnými přáteli…

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Jak jsem již řekla, mám Marii Antoinettu velice ráda. Nebráním se četbě dalších knih o ní, takže pokud jste něco četli, dejte mi vědět.

2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).