neděle 4. srpna 2013

Recenze na knihu: Hamlet

Spisovatel: William Shakespeare
Překladatel: Martin Hilský
Rok vydání (v ČR): 2009
Nakladatelství: Academia
Doba čtení: 24.09.2012-8.10.2012
Počet stran: 149
Knihu si můžete koupit na Arara.cz


Anotace:
Hamlet je dánský princ. Jeho matka, Gertruda, si záhy po smrti jeho otce vzala bratra krále Hamleta, Claudia. To v Hamletovi vyvolalo pohoršení. Jednou v noci na hradbách potkal ducha, který byl velmi podobný jeho otci. Duch Hamletovi řekl, že je skutečně jeho otcem a že ho zavraždil jeho bratr Claudius. Hamlet chtěl svého otce pomstít, ovšem neměl žádné věrohodné důkazy. Tak uspořádal divadelní představení, kde herci zahráli scénu, ve které někdo zabil svého bratra, aby se dostal k moci. Claudia to rozhněvalo a v půlce představení odešel. Teď měl Hamlet pádný důkaz. Jenomže za nechtěnou vraždu byl vyhoštěn ze země do Británie. Na cestě se však dostal na pirátskou loď, která ho zavezla zpátky do Dánska. Než stačil Claudia zabít, byl vyzván na souboj s Laertem, bratrem zesnulé Hamletovy milé. Cladius navedl Learta, aby dal jed na svůj meč. Během boje Leart Hamleta ranil, avšak po chvíli si během souboje vyměnili meče a Hamlet ranil Learta, byli tedy oba otrávení. Najednou zemřela i královna, která se napila pití, co pro jistotu nachystal Claudius pro Hamleta. Když otrávený Leart umíral, vše Hamletovi řekl a Hamlet, který zjistil, že za toto vše může Claudius, jej z posledních sil probodl a pomstil tak svého otce. (zdroj: zde)

Tuto knihu jsem si chtěla už dlouho přečíst, jelikož jsem viděla muzikál, z kterého jsem byla velmi nadšená a navíc mělo nakladatelství academia velké slevy, a tak jsem si Hamleta koupila. Při první možné chvíli jsem se dala do čtení. Musím se ovšem i přiznat, že jsem se z počátku trochu bála, zda se mi kniha bude líbit, protože Rómeo a Julie mě nijak zvlášť neoslovili… Sice jsem knihu četla dlouho, ale četla jsem ji pouze ve škole při volných hodinách atd.

Z počátku jsem měla problémy pochopit kdo je kdo. Bylo tam najednou moc postav, proto jsem každou chvíli listovala na začátek knihy a v seznamu si hledala, kdo ona postava vlastně je. Moc děkuji za seznam a vysvětlení postav na začátku knihy nakladatelství, bez něho bych zřejmě byla ztracená! Nicméně na konci knihy jsem ho už ani nepotřebovala…

Sice to není můj šálek kávy, ale ani nemohu říci, že by se mi kniha nelíbila. Z těch pár knih, co jsem si na maturitu, už stačila přečíst, se mi tato asi nejvíce líbila. Vřele doporučuji… Trochu mi tam chvílemi vadili dlouhé monology, dá se říci o ničem podstatném, ovšem to dělá Shakespeara Shakespearem, ne?

S Hamletem jsem si koupila i další dvě jeho hry a to Kupce Benátského a Jindřicha V., sice v maturitní četbě nejsou, ale když už jsem se d tohoto slavného spisovatele dala… proto někdy v budoucnu čekejte menší recenze i na tyto knihy.

Nevím, jestli bych z knihy byla tak nadšená, kdybych nebyla na již zmiňovaném muzikálu. Když jsem knihu četla, představovala jsem si herce a písničky, které zpívali v dané situaci, a musím říci, že až na pár podrobností se to knize vcelku podobalo.

Všichni myslím, znáte známý slogan z této hry a to: "Být nebýt. To je to, ač tu běží…"

Takže sečteno podtrženo! Pokud potřebujete něco k maturitě, toto je dobrá volba. Krátká, docela akční kniha, kterou máte rychle přečtenou.


1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Myslím si, že jak Romeo a Julie tak i Hamlet je velmi známý… Také k tomu dost přispěl muzikál Hamlet, na kterém jsem na jaře byla a velmi se mi líbil!

2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Bratrovražda, šílenství

3. Definujte knihu jedním slovem.
Láska

4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Když tak nad tím teďka přemýšlím, tak vybírám spíše z herců, kteří tuto hru hrajía to není dobře… Musím říci, že knížečka je velmi krátká, abych si nějakou postavu mohla vůbec oblíbit, potřebovala bych více času.

5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Asi na té hře něco bude, když je pořád známá a nepodepsal se na ní zub času!

6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si, co Vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Možná množství postav, tak nějak jich tam na mě bylo moc + poměr množství stran, prostě to nešlo, si to tak rychle v hlavě urovnat!

9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za komentář, vždy potěší!